Mitt liv – ett sökande efter Kärlek, Sanning och Mening (del 3)

Året var 1975 och nästa stora kärlek kom till mig i och med att jag började vara ute med de bilburna, de så kallade raggarna, på stan. Det var en härlig tid faktiskt. Äntligen hade jag hittat en tillhörighet bestående av människor som kändes go’a, enkla och naturliga. Nya kompisar, en ny identitet och min förmåga att hamna i djupa och meningsfulla samtal, ledde till att jag ofta blev en slags terapeut för min omgivning.

Relationen mellan mig och den killen varade faktiskt i tre år och vid det laget hade jag tyvärr lärt mig att en relation består av dramatik för att vara intressant. Jag bidrog i högsta grad själv till den dramatiken och nu i efterhand kan jag förstå att jag drevs av ett oerhört stort bekräftelsebehov. Jag ville hela tiden känna att jag var älskad och skapade omedvetet olika scener för att få bekräftelse på detta. Jag testade min pojkvän flera gånger, men till slut hade jag gått för långt och uppbrottet var ett faktum.

Det var en stor brist under uppväxten att det inte fanns någon som berättade för en om hur man skulle kunna leva Livet på ett harmoniskt och framgångsrikt sätt. Varken mina föräldrar eller i skolan. Jag hade verkligen behövt lektioner i Livskunskap för att kunna komma in i vuxenvärlden lite mer förberedd. Så denna brist på livsvisdom medförde naturligtvis att jag fladdrade omkring som ett höstlöv för vinden, än hit och än dit, ömhetstörstande och styrd av förälskelser och små bevis på kärlek.

Tänk om alla skolor kunde införa Livskunskap på schemat så att barn och ungdomar fick en bättre grund att stå på inför det liv de ska leva! Och vad skulle det då innebära att gå en livsförberedande kurs?

Jo, exempelvis att lära sig känna igen och uttrycka sina känslor och behov för det är just de som styr våra liv utan att de flesta av oss är medvetna om det! Man skulle få hjälp att utveckla både sin självkänsla och sitt självförtroende. Lära sig lösa konflikter och medla. Lära sig känna igen sunda relationer och lära sig att skapa dem! Komma underfund med vilka värderingar man har och hur de påverkar alla de beslut man fattar. Kanske skaffa sig nya värderingar så att man kan börja fatta andra beslut. Lära sig kommunicera utan att attackera. Lära sig meditera för att det är bra för hjärnan och för att undvika stress. Lära sig första hjälpen för att kunna rädda liv. Lära sig laga vegetarisk/vegansk mat och odla sin egen mat, ja lära sig om hållbarhet för planetens skull. Lära sig om kärlek för att själv kunna skapa kärlek och utveckla hållbara relationer. Lära sig att smek och kel räcker till dess att man är mogen för en mer seriös och hållbar relation. Att det engelska uttrycket ”to make love” egentligen betyder ”att Skapa kärlek” vilket innebär ett vackert, ömsint och glädjefyllt sätt att utveckla och närma sig kärleken på….

Den skolan hade jag behövt gå i eftersom den dysfunktionella relationen till min far, gjorde så att relationer till killar och senare män tidigt blev en röd tråd, ett tema, i mitt liv. Temat Relationer har styrt mitt liv och de val jag gjort. Jag har upplevt djup kärlek relaterat till män, men också mycket smärta p g a att jag saknade självkänsla och inte visste hur man skulle skapa en harmonisk, ärlig och kärleksfull relation.

Men när jag tänker tillbaka på dem jag träffat och som berört mitt hjärta, så är jag trots allt tacksam för alla möten. Jag har egentligen bara mött fantastiska män som berikat mitt liv både vad gäller kärlek och smärta och jag har lärt mig mycket om relationer– och så småningom – inte minst om mig själv!

Att vara tonåring på 70-talet innebar besök till både folkparker, dansställen inomhus och discotek. Det fanns outtömliga chanser att få dansa. Nedanstående discolåt var en riktig höjdare och jag älskar den och blir fortfarande lycklig av den. Någon annan som känner igen den?

Varma kramar till nästa gång,

Gunilla

Ge en kommentar

