Mitt liv – ett sökande efter Kärlek, Sanning och Mening (del 6)

Yrkesmässigt hade jag sedan gymnasiet jobbat som barnskötare på en flyktingförläggning, reseledare, utbildat mig till sekreterare, gått på Poppius Journalistskola, jobbat som hotell- och VD-sekreterare inom SAS International Hotels, jobbat på båt ett par säsonger, bott i Oslo och arbetat på hotell där. Nu var det dags att plocka upp en annan gammal värdering och se till att äntligen ”bli något” i livet, d v s gå en utbildning. Jag visste fortfarande inte vad jag ville bli annat än att jag ville jobba med människor, men utbildningen jag valde gav mig slutligen ”etiketten” beteendevetare, något som jag trodde kunde vara bra att ha – i arbetslivet i alla fall.

Men så småningom, vid dryga 30 års ålder infann sig tröttheten och uppgivenheten och jag ställde mig frågan på allvar: Vad skulle jag göra med mitt liv? Borde jag gå till en psykolog och bearbeta min barndom för att kunna gå vidare? Jag hade mött många fantastiska män, men var fanns den rätta, livslånga kärleken för mig? Var fanns kärleken i världen och vad var meningen med livet? Jag befann mig i en livskris…

Samtidigt med den här livskrisen hade jag kommit in på den så kallade nyandlighetens väg som hade börjat göra sitt intåg här i Sverige. Så tillsammans med några kvinnor i min hemstad startade jag ett andligt center som vi kallade Öppen Horisont. Vårt syfte var att arrangera föredrag inom andlig och personlig utveckling eftersom det inte fanns någon sådan verksamhet där vi bodde. Jag fick höra talas om att det dessutom fanns ett nystartat andligt politiskt parti som hette Enhet. Tänk om vi kunde få Enhets grundare och initiativtagare Ulf Wåhlström att komma till Öppen Horisont!?

1991 Tillsammans kan vi skapa den bästa av världar

Ulf Wåhlström, initiativtagare till Enhet, 1990

Enhet var ett helt nytt fenomen då 1990. Jag hade inte hört talas om att det någonstans i hela världen skulle finnas ett politiskt parti som hade med människans själsliga dimension på agendan. Ett parti som syftade till enhet på alla plan; inom oss själva, i våra relationer, enhet inom politiken och enhet mellan all världens länder. Ett parti som hade högt stående visioner om en värld i fred och för att nå dit behöver vi alla utveckla en inre frid. Och varför då? Jo, eftersom vårt eget dåliga mående, vår oförmåga att skapa harmoniska relationer, ja t o m kriget ute i världen, är resultatet av människors ofrid i sitt eget hjärta. Och hur ett samhälle ser ut beror i grunden på vilka attityder och vilken moral dess medlemmar, och inte minst dess politiker och näringslivsidkare har…  Fanns det verkligen ett sådant parti med sådana insikter? Jag hade inte känt mig hemma i något annat politiskt parti tidigare, så jag överväldigades totalt och gav mig hän…

Ett år senare var jag var jag fullkomligt engagerad och jobbade mer än heltid och helt ideellt för Enhet. Jag hade en relation med Enhets initiativtagare Ulf och jag bodde och arbetade på Enhets ”högsäte” Rinkesta Slott, ett gammalt slott från 1600-talet (och före detta hem för utvecklingsstörda) som Enhet hyrde utanför Eskilstuna i Sörmland. Vem hade anat detta när jag i min livskris ropade till Gud att nu fick det vara nog?!

1992 Rinkesta Slott

Rinkesta Slott, Ärla

1992 Enhet på mässa i Umeå

Jag vill tacka dig för att du tar dig tid och läser mina rader.

Varma kramar till nästa gång,

Gunilla

 

 

 

Ge en kommentar

