Mitt liv – ett sökande efter Kärlek, Sanning och Mening (del 7)

IMG_2900

Rinkesta var ett slott som vi Enhetsmedlemmar bestämde oss för att hyra för Enhets räkning. Syftet var att skapa en plats där vi kunde utbilda varandra inom Enhets politik, inom andlighet, inre utveckling och inom politiska och ekonomiska frågor. Vi trodde att den så kallade medvetenheten i samhället var långt gången, att det var dags nu, och vi såg en ljus tid framför oss där vi skulle få ta emot Enhetsintresserade varje helg, året om.

Slottet hade under 1900-talet varit ett hem för utvecklingsstörda och den första tiden på slottet gick åt till att rusta, renovera och pynta slottet. För att finansiera hyran började vi även hyra ut Rinkesta till andra kursarrangörer.

Tack vare alla kurser på Rinkesta kom jag i kontakt med flera olika vägar och metoder som hjälpte mig vidare på min livsresa. Jag fick så många redskap att jag aldrig behövde gå till någon psykolog för att reda ut min barndom…

BokbildInnan Ulf startade Enhet hade han studerat en bok vid namn A Course in Miracles. Jag visste intuitivt att jag behövde ta reda på mer och anmälde mig till en 10-dagars kurs i just ACIM som den också förkortas. Kursen är en ödmjuk och kärleksfull väg till inre frid och den vill hjälpa oss att avlära oss allt som skapar ofrid inom oss. Den består av en textbok, en lärarhandledning och en lektionsbok med 365 lektioner, teoretiskt sett en lektion per dag under ett år. A Course in Miracles är en ”självstudiekurs” som hjälper oss att gå ifrån vårt rädslofyllda tillstånd bestående av oro, bekymmer, hat, låg självkänsla, depression och alla andra olustiga känslor, till ett tillstånd av kärlek/medkänsla/välvilja till allt och alla. Jag fick en stark inre upplevelse under dessa dagar. Jag kände att jag äntligen hittat hem i mitt sökande efter ”sanningen”!

Om du ber så ska du få, står det i Bibeln. I modern tappning kallas det attraktionslagen. Jag fick verkligen det jag så förtvivlat bad om i min livskris. Rastlösheten, ensamheten och sökandet var slut. Nu var det i stället en massa jobb som väntade! Både på det inre planet och i det yttre.

Ulf och jag började hålla kurser i Mirakelkursen både på Rinkesta och på andra orter i Sverige, bl a Stockholm, Västerås, Göteborg och Sundsvall. Under tre år översatte vi inofficiellt lektionsboken i Kursen för att våra ej engelsktalande deltagare skulle kunna göra lektionerna. Tillsammans med andra startade vi 1993 ett nätverk för alla intresserade av Kursen: Nätverket En Kurs i Mirakler. Nätverket är fortfarande aktivt. Vi inbjuder fortfarande till två medlemsträffar om året och för några år sedan firade vi 20-årsjubileum.

Så på det yttre planet ägnade jag 90-talet åt vår egen och andras kursverksamhet på Rinkesta, åt Enhet och åt En Kurs i Mirakler. Dessutom var Ulf och jag familjehem åt sammanlagt ett tiotal barn, tonåringar och vuxna missbrukare. Det var ett oräkneligt antal tillfälliga möten, livslånga relationer och vänskapsband som etablerades på Rinkesta under det här decenniet!

1996 Enhets aktiva grupp på Rinkesta

På det inre planet hade jag sår att hela. Jag hade ett förlåtelsearbete att utföra när det gällde min pappa. Dessutom hade jag ohelade sår från andra relationer och situationer – vilket jag vill påstå att vi alla har i vår ryggsäck. Jag mötte många olika slags människor på Rinkesta som aktiverade dessa sår. Sår som exempelvis uttryckte sig i känslan av att vara en liten flicka som ingen lyssnar till, att vara bortvald och att inte ha rätt att existera. Kort sagt, sår orsakade av en mycket låg självkänsla trots ett ganska skapligt självförtroende. Man kan säga att livet på Rinkesta gav mig otaliga tillfällen att betrakta mig själv och mina reaktioner på det som hände – både i min kärleksrelation, som familjehem och i mötet med alla människor. Jag befann mig i en turboutveckling där alla mina tillkortakommanden kom upp i ljuset och det fanns ingenstans att gömma sig…

Gunilla Wigertz_Free_2014Tack och lov hade jag A Course in Miracles som hjälpte mig i min inre process från rädsla till kärlek. Jag hade dessutom fått möta den danske filosofen Martinus tankar som hjälpte mig att förstå hur livet, evolutionen och universum fungerar. Jag hade börjat lära mig NVC eller Nonviolent Communication för att lära mig kommunicera känslor och behov för att bättre nå fram till mina medmänniskor. Jag hade också den bästa lärokamraten i Ulf. Han – om någon – triggade mina ömma punkter, liksom jag triggade hans. Men vi hade fattat ett beslut hur tufft det än var mellan oss emellanåt: Att finnas till för varandras helande, att bli lyckliga och att dela med oss av den lyckan till våra medmänniskor. Och om jag hade haft en dröm om tomtebolycka med mannen i mitt liv, så insåg jag snart att det är i våra närmaste relationer som vi får de största prövningarna…

Varma hälsningar med lika varma kramar,

Gunilla

1994-08-10 Skål i lättöl på Ulfs födelsedag och för Sundsvallsveckan

Ge en kommentar

